به گزارش خط صبا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ساخت آزادراه و بزرگراه یکی از اصلی ترین نیازهای کشور در جهت کاهش بار ترافیکی است که علاوه بر کاهش بار ترافیکی زمینه ساز تکمیل کریدورهای ترانزیتی و افزایش میزان حجم ترانزیت کالا در کشور می شود.
طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت راه وشهرسازی عمده بهره برداری از آزادراه های کشور در سال ۱۴۰۲ انجام شد که طولانی ترین آنها مربوط به آزادراه شیراز به اصفهان بود.
در سه سال گذشته ۲ هزار و ۱۵ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در کشور به بهره برداری رسید که به خصوص در استان سیستان و بلوچستان و سواحل مکران راهگشا بود.
براساس این گزارش یکی از مهم ترین عواملی که زمینه ساز تکمیل هرچه بیشتر و بهتر آزادراه های کشور می شود، تامین اعتبار و بازگشت سرمایه از محل عوارض است که پیش از این بخش زیادی از عوارض به صورت دستی بود که همین امر خود زمینه ساز ایجاد صف های طولانی در مسیرهای اخذ عوارض بود، اما در چند سال گذشته با توجه به الکترونیکی شدن اخذ عوارضی ها شاهد کاهش زیاد صف های خودرو بودیم، اما یکی از مشکلاتی که در این بخش ایجاد شد عدم پرداخت عوارضی از سوی کاربران وعدم بازگشت سرمایه به پیمانکاران بود که همین امر خود باعث کند شدن روند تکمیل و ساخت پروژه های آزادراهی شده است.